‘Nederlandse sectoren zijn nog niet bewust van mogelijkheden denim’

19/06/2017

Dit weekend vertrekt een delegatie uit Nederland naar Italië voor een handelsmissie. De focus ligt daar onder andere, voor het eerst, op de relatie tussen de twee landen op het gebied van denimproductie.

De handelsmissie is opgezet door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Mariette Hoitink, mede-oprichter van House of Denim en eigenaar van HTNK fashion recruitment en consultancy, werd gevraagd om na te denken over de invulling voor de modesector. Het is voor het eerst dat tijdens een handelsmissie naar Italië aandacht besteed wordt aan de denimbranche. “In Italië kun je alle kanten op. Ze maken alles, van tassen tot kleding. Wat veel mensen buiten de modesector alleen niet weten is dat ze ook betrokken zijn bij de denimproductie van Nederland,” aldus Hoitink. De keus was dan ook vrij snel gemaakt voor Hoitink. Tijdens de handelsmissie wordt onder andere de samenwerking tussen Nederland en Italië uitgelicht door middel van een Global Denim Awards-expositie in het designmuseum Triannale di Milano. De deelnemers van de wedstrijd werken namelijk vaak samen met Italiaanse denimweverijen. In de expositie is onder meer werk te vinden van Anbasja Blanken, Jonathan Christopher en Alexandra Frida.

Nederlandse denimdelegatie naar Italië

Hoitink wil onder andere een ander perspectief geven op de denimindustrie. “De andere sectoren zijn nog niet bewust van de mogelijkheden van denim.” Zo werd met verbazing gereageerd toen Hoitink beeld doorstuurde van Global Denim Awards-winnaar Anbasja Blanken. “Maar dat is toch geen denim”, was de reactie volgens Hoitink. Blanken won afgelopen jaar met een vrouwelijke en elegante collectie. “Iedereen denkt altijd aan jeans, maar het is veel meer dan dat.” Ook het vakmanschap en innovatie in de branche wil ze aan het licht brengen.

Daarnaast wordt tijdens de missie gepraat over hoe de samenwerking tussen beiden landen versterkt kan worden. Ook komt aan bod hoe de Europese productie circulairder en duurzamer gemaakt kan worden. “Er zijn zoveel mogelijkheden. We gaan ook langs bij Candiani Denim, de groenste denimweverij van Italië.” Hoitink benadrukt ook hoe veel handelsrelaties er al zijn tussen ons land en Italië. “We hebben veel merken die elke dag samenwerken met Italië, dus behoud daarvan is erg belangrijk.” Uit de gesprekken tussen de verschillende partijen worden verschillende conclusies getrokken die later gepresenteerd worden aan minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Ook koning Willem-Alexander en koningin Maxima zijn betrokken bij de missie en krijgen een persoonlijke rondleiding door Hoitink langs de expositie. “Ik hoop dat ik met goed nieuws weer terugkom,” aldus Mariette Hoitink.

Bron: FashionUnited

Köster Advocaten is ook vertegenwoordigd bij deze handelsmissie komend weekend in Milaan.

De goede naam van en voor je winkel
08/08/2018 - Al 44 jaar is ’t Winkeltje in Uden een begrip. De modewinkel heeft al generaties vrouwen aangekleed en de naam van de winkel prijkt... Meer
Inhaker of slaafse nabootsing?
05/07/2018 - Haakblogs, twitteraccounts als @hakenishot, “pornokoningin” Bobby Eden met een haakpatronenboek: haken is hip. Ook de markt voor... Meer
‘De rode zolen zijn een merk’
14/06/2018 - De rode zool van schoenontwerper Louboutin valt niet onder het verbod tot inschrijving van vormen als merk, zo oordeelt het Europees... Meer
Not your name
13/06/2018 - Loavies en Not Your Baby (NYB) zijn beide webwinkels voor dameskleding. Vorige zomer kondigde Loavies in een nieuwsbrief aan t-shirts... Meer