Vivienne zegt sorry

16/03/2018

Het Britse modemerk Vivienne Westwood heeft excuses gemaakt aan ontwerpers Louise Gray en Rottingdean Bazaar, omdat het bedrijf ongevraagd woordbeelden van hen gebruikt had.

In maart zette Vivienne Westwood een post op Instagram waarin gemeld werd dat het gebruik van de beelden alleen bedoeld was ‘ om hun werk te vieren’. Het Britse merk had onlangs tijdens de Paris Fashion Week een T-shirt getoond met de slogan ‘We do big sizes! 2XL 3XL 4XL 5XL!!!! We do very small sizes!!’

Als excuus plaatste Vivienne Westwood een bericht op Instagram waarop het T-shirt van de ontwerper en hun eigen kledingstuk naast elkaar stonden. ‘We hadden last van tijdsdruk en hebben jullie niet om toestemming gevraagd. Dat spijt ons oprecht en we willen het goedmaken met jullie,’ stond er in het bericht, dat gisteren al zo’n 20.000 likes ontvangen had.

In de modewereld is intellectuele eigendom een vaak terugkerend thema in onderlinge ruzies. Adidas, Gucci, K-Swiss, maar ook lowbudget schoenenketen Van Haren en fast fashion modemerk Forever 21 – om er maar een paar te noemen – stonden al eens voor de rechter vanwege inbreuk op de intellectuele eigendom van hun merken.

Steeds vaker ook gaan IE-kwesties over een complete cultuur. Volgens De Volkskrant worden modehuizen steeds vaker op het matje geroepen vanwege ‘culturele toe-eigening’: cultural appropriation, een fenomeen waarbij een dominante groep een of meer elementen overneemt van een minder machtige etnische of culturele groep.   Helemaal onmachtig zijn die groepen overigens niet: de Afrikaanse Masai hebben via een advocaat royalty’s geëist van Louis Vuitton, Calvin Klein en Ralph Lauren, vanwege het ongevraagd overnemen van de rood met blauwe Masai-ruit in hun ontwerpen.

Meer weten over merkbescherming? Neem gerust contact op!

 

De goede naam van en voor je winkel
08/08/2018 - Al 44 jaar is ’t Winkeltje in Uden een begrip. De modewinkel heeft al generaties vrouwen aangekleed en de naam van de winkel prijkt... Meer
Inhaker of slaafse nabootsing?
05/07/2018 - Haakblogs, twitteraccounts als @hakenishot, “pornokoningin” Bobby Eden met een haakpatronenboek: haken is hip. Ook de markt voor... Meer
‘De rode zolen zijn een merk’
14/06/2018 - De rode zool van schoenontwerper Louboutin valt niet onder het verbod tot inschrijving van vormen als merk, zo oordeelt het Europees... Meer
Not your name
13/06/2018 - Loavies en Not Your Baby (NYB) zijn beide webwinkels voor dameskleding. Vorige zomer kondigde Loavies in een nieuwsbrief aan t-shirts... Meer