De goede naam van en voor je winkel

08/08/2018

Al 44 jaar is ’t Winkeltje in Uden een begrip. De modewinkel heeft al generaties vrouwen aangekleed en de naam van de winkel prijkt fier op de shirts van verschillende lokale sportverenigingen.

Op een dag wordt bekend dat 50 meter verderop een andere trendy modezaak gaat openen: Twinkeltje.

Twinkeltje heeft al twee vestigingen in Den Bosch en is actief op Facebook en Instagram. En nu wil de eigenaar dus een winkel openen in Uden, maar de eigenaar van ’t Winkeltje stapt naar de rechter en eist in kort geding dat Twinkeltje met onmiddellijke ingang stopt met het gebruik van de naam Twinkeltje. Nu Twinkeltje een winkel wil gaan openen in Uden, in dezelfde straat als waar 't Winkeltje is gevestigd, die net als 't Winkeltje trendy dameskleding verkoopt en zich richt op hetzelfde publiek, onder een naam die maar nauwelijks afwijkt van de handelsnaam van 't Winkeltje, zal dit bij het publiek tot verwarring leiden. Ook bezoekers van de webshop twinkeltje.nl – de website van Twinkeltje – zullen in verwarring raken over met welke onderneming zij zaken doen als er op de site van de webshop komt te staan dat er ook een kledingzaak van Twinkeltje in Uden is. Die verwarring was trouwens al voorgekomen: zo ontving 't Winkeltje een sollicitatie van iemand die in de veronderstelling was bij Twinkeltje te solliciteren; vroegen diverse vaste klanten van ’t Winkeltje via facebook of 't Winkeltje in dezelfde straat nog een ander filiaal zou gaan openen, en vergiste een leverancier zich bij aflevering van de goederen.

Twinkeltje verdedigt zich: de eigenaar van ’t Winkeltje zou deze handelsnaam altijd met een andere toevoeging ervoor of erachter voeren, zoals ‘Boetiek ’t Winkeltje Uden’, en het publiek zou daarom de naam ‘'t Winkeltje’ niet als zelfstandige handelsnaam herkennen. Verder meent Twinkeltje dat de winkels sterk van elkaar verschillen: Waar 't Winkeltje (nagenoeg alleen) dames- en herenkleding verkoopt, verkoopt Twinkeltje kleding, schoenen, en accessoires, zoals vazen, kandelaars en lampen. Ook zouden de winkels een andere presentatie, naamvoering, collectie en een ander logo hebben en daarom een heel andere indruk achterlaten. En trouwens, meent Twinkeltje: ’t Winkeltje spreek je heel anders uit dan Twinkeltje. Probeer maar eens…

Daarnaast zou ‘’t Winkeltje’ beschrijvend zijn, zodat er – naast verwarringsgevaar – ook sprake moet zijn van bijkomende omstandigheden om een verbod op het voeren van een soortgelijke handelsnaam te rechtvaardigen.

De voorzieningenrechter oordeelt dat toevoegingen als ‘Boetiek’ en ‘Uden’ niet afdoen aan het feit dat ’t Winkeltje’ het meest kenmerkende bestanddeel van de handelsnaam is. Met het argument dat ’t Winkeltje een beschrijvende handelsnaam is, is de rechter het wel eens, maar hij is van oordeel dat verwarringsgevaar niettemin aanwezig is, omdat de handelsnaam ‘’t Winkeltje’ in Uden en omgeving is ingeburgerd. De verschillen in de logo’s wegen daarbij niet op tegen de omstandigheden dat de winkels een soortgelijke collectie hebben en in de zelfde straat zijn gevestigd. Bovendien vindt de rechter de uitspraak van de handelsnamen nagenoeg gelijk.

Het oordeel van de rechter: Twinkeltje mag de naam in Uden niet gebruiken.

Drie tips bij het kiezen van een handelsnaam:

  1. Voorkom verwarring: Kies niet voor een handelsnaam die al door een ander wordt gevoerd, of die slechts ‘in geringe mate’ afwijkt van de handelsnaam van een ander. Het is verboden om een dergelijke handelsnaam te voeren, als het gevaar bestaat dat het publiek de achterliggende ondernemingen zal verwarren. Hierbij speelt onder meer een rol wat de activiteiten van deze ondernemingen zijn, waar zij zijn gevestigd en tot welk publiek zij zich richten.

  2. Voorkom misleiding: gebruik geen handelsnaam die producten of eigenschappen benoemt, die jij helemaal niet aanbiedt.

  3. Voorkom beschrijving: je kunt geen beschrijvende handelsnamen monopoliseren. Zo is bijvoorbeeld het teken ‘Apple’ niet voorbehouden aan één appelteler. Het moet concurrenten vrijstaan om dit teken in de aanduiding van hun eigen appels te gebruiken. Datzelfde geldt voor modewinkelnamen als ‘De Modewinkel’ of ‘De Jeansshop’. Kies je voor een beschrijvende handelsnaam, dan kan je je slechts tegen gelijknamige concurrenten weren, wanneer er bijkomende omstandigheden zijn die maken dat voeren van hun handelsnaam onrechtmatig is. Denk bijvoorbeeld aan het wegkapen van klanten door het moedwillig veroorzaken van verwarring.

Bron: FashionUnited

 

  • J.E. (Julia) Mascini
De goede naam van en voor je winkel
08/08/2018 - Al 44 jaar is ’t Winkeltje in Uden een begrip. De modewinkel heeft al generaties vrouwen aangekleed en de naam van de winkel prijkt... Meer
Inhaker of slaafse nabootsing?
05/07/2018 - Haakblogs, twitteraccounts als @hakenishot, “pornokoningin” Bobby Eden met een haakpatronenboek: haken is hip. Ook de markt voor... Meer
‘De rode zolen zijn een merk’
14/06/2018 - De rode zool van schoenontwerper Louboutin valt niet onder het verbod tot inschrijving van vormen als merk, zo oordeelt het Europees... Meer
Not your name
13/06/2018 - Loavies en Not Your Baby (NYB) zijn beide webwinkels voor dameskleding. Vorige zomer kondigde Loavies in een nieuwsbrief aan t-shirts... Meer